Pentadbir
Sejarah salad Olivier (kaedah penyediaan dan resipi)

Sejarah salad Olivier (kaedah penyediaan dan resipi)

Bertentangan dengan kepercayaan popular, salad Olivier moden tidak ada kaitan dengan apa yang diciptakan oleh chef Perancis, Lucien Olivier. Kecuali, mungkin, namanya sendiri. Pada abad ke-19 di Moscow, di sudut Grachevskaya Street dan Tsvetnoy Boulevard, fasad Trubnaya Square adalah rumah Vnukov tiga tingkat, di dua tingkat atas di mana terdapat kedai kelas kedua "Crimea", di mana penonton yang paling terkenal berjalan - dari penembak tajam kad dan gigolo hingga peniaga miskin dan mengunjungi wilayah. Ruang bawah tanah bangunan itu dihuni oleh kedai suram "Neraka", di mana samseng Moscow yang paling terdesak pada masa itu merayakan perbuatan gelap mereka. Di seberang bangunan yang suram ini terdapat gurun yang luas milik beberapa saudara Popov. Pada awal 60-an abad ke-19, orang Perancis Olivier memperoleh seluruh tanah gurun ini dari salah seorang saudara Popov, yang dia temui secara tidak sengaja - kedua-duanya membeli tembakau bergamot, yang mana mereka adalah pemburu yang hebat, di salah satu kedai yang berpenduduk padat di gurun dan pemilik tanah berpendapatan khas yang tidak menghantar.

Olivier pada masa ini sudah terkenal, dia menyediakan makanan yang enak atas pesanan di kediaman pelanggan kaya dan berjaya menghasilkan modal kecil. Olivier dibina di atas tanah kosong, setelah merobohkan kedai dan penginapan kecil, sebuah istana kerakusan, sebuah kedai "Hermitage", di mana semuanya berada dalam gaya Perancis. Di "Pertapaan" seseorang dapat merasakan hidangan yang sama yang sebelumnya hanya disajikan di rumah-rumah bangsawan. Penginapan ini menghidangkan kaviar dan buah dalam pasu es yang besar, diukir dalam bentuk istana dongeng dan pelbagai haiwan yang hebat. Pertapaan segera menjadi tempat kegemaran para bangsawan. Sebenarnya, kedai ini, menurut konsep moden kami, adalah restoran kelas atas untuk golongan elit. Institusi ini mempekerjakan seratus orang, 32 daripadanya adalah koki. Setelah makan malam yang indah di Hermitage, dianggap sangat bergaya untuk menunggang pemandu sembrono untuk makan malam di Yar, di mana terdapat sapi dingin "gaya gypsy" yang disiapkan dengan cara yang istimewa dan dengarkan paduan suara Sokolovsky Gypsy. Ngomong-ngomong, perkataan Hermitage tidak ada kaitan dengan rumah agam tsarist St. Petersburg. Dalam bahasa Perancis yang bergaya pada waktu itu, "Pertapaan" berarti sudut terpencil, tempat tinggal pertapa. Selalunya pemilik secara bergurau memanggil rumah negara, ladang, asrama rekreasi dengan cara itu (dengan analogi dengan bagaimana kita sekarang memanggil dachas hacienda).

Pada mulanya, Pertapaan ini dikendalikan oleh tiga orang rakan senegara: Olivier bertanggungjawab terhadap pengurusan umum, Marius melayani tetamu yang paling penting, dan dapur diketuai oleh chef Paris terkenal Dughet. Tidak lama kemudian, "Hermitage" yang sudah sangat terkenal mendapat kemasyhuran yang lebih besar di kalangan gourmets berkat salad hebat Monsieur Olivier, yang dibezakan oleh rasanya yang halus. Dan hidangan ini dicipta, seseorang mungkin mengatakan, secara kebetulan, tanpa banyak usaha dari genius masakan masa depan. Dalam masakan Perancis pada masa itu, ramuan salad, biasanya, tidak dicampurkan - ramuannya disusun dengan indah di atas pinggan atau diletakkan di atas lapisan. (Secara umum, masakan Perancis hingga awal abad ke-19 kurang enak untuk makanan ringan dan banyak pakar masakan Perancis menarik tepat dari tradisi gastronomi Rusia. Sekurang-kurangnya, misalnya, pesanan Rusia menyajikan hidangan - pertama, kedua, ketiga .Di Eropah, adalah kebiasaan meletakkan semuanya di atas meja sekaligus, atau menukar pinggan mangkuk, terutama tanpa melihat pembahagian menjadi makanan utama, sekunder dan makanan ringan. Setiap pemakan makan apa dan bila jiwanya dikehendaki). Pada mulanya, Monsieur Olivier memperlakukan pelanggan dengan salad yang serupa, yang terdiri daripada produk yang disusun secara berasingan dan disebut permainan mayonis. Lebih-lebih lagi, Olivier hadir dengan sos khas untuk hidangan ini berdasarkan minyak zaitun, cuka dan kuning telur. Sos ini dinamakan oleh penemu Provençal.

Terdapat legenda tentang bagaimana sos ini diciptakan: Olivier memerintahkan salah seorang tukang masaknya untuk menyediakan sos mustard Perancis tradisional untuk salah satu hidangan, yang, bersama dengan mustard, termasuk mentega, cuka dan kuning telur rebus. Namun, secara tidak sengaja, atau memutuskan untuk menjimatkan masa, tukang masak itu menambahkan kuning mentah ke dalam campuran. Hasil karyanya mengagumkan pemiliknya - saus itu ternyata sangat subur dan mengejutkan rasanya. Setelah mengetahui sebab perubahan campuran yang pelik dan membuat si pemarah yang cuai memarahi pesanan, Olivier menyedari bahawa peluang itu membantunya membuat sos baru yang secara radikal dapat meningkatkan rasa hidangan apa pun. Lama kelamaan, hidangan mayonis itu sendiri hilang dari masakan Rusia, dan sos yang diciptakan untuknya tetap ada. Dan sekarang, dengan kata mayonis Provencal, kami bermaksud sos asli ini, dan bukan salad yang diciptakan oleh tukang masak Perancis.

Mayonis permainan disiapkan menggunakan teknologi yang agak rumit. Fillet hazel grouse dan partridge direbus. Jeli dibuat dari kuah di mana burung itu direbus. Sepotong ayam diletakkan di atas piring dengan saus mayonis, jeli dadu diletakkan di antara mereka, dan di tengah-tengah mereka menuangkan salad kentang dengan timun kecil acar, dengan kata lain, gherkins. Semua ini dihiasi dengan separuh telur rebus. Namun, yang mengejutkan dan, mungkin, kerana rasa tidak senang artis tukang masak, penikmat kecantikan Rusia, tidak mahu merasakan hidangan yang disajikan secara berlapis, seperti yang sepatutnya, mencampurkan segala-galanya ke dalam bubur dengan sudu dan makan bubur ini dengan senang hati. Namun, nampaknya Lucien Olivier tidak bodoh dan tidak cuba berenang melawan arus, meyakinkan tetamunya untuk makan seperti yang diharapkan. Dia memutuskan untuk mengikuti selera masyarakat tempatan dan segera mulai memotong semua ramuan mayonis menjadi kiub kecil dan mencampurkan semuanya sebelum disajikan, pada masa yang sama menambah beberapa komponen yang popular di kalangan pengunjung.

Oleh itu, Olivier sebenarnya menjadi penemu salad baru yang bertentangan dengan kehendaknya. Salad ini pada mulanya menjadi terkenal di kalangan masyarakat Moscow dengan nama Perancis, walaupun hampir tidak ada kaitan dengan masakan Perancis. Lebih-lebih lagi, di luar negara dia masih lebih kerap dipanggil Rusia. Lucien Olivier menyimpan kaedah yang tepat untuk menyediakan salad dengan yakin walaupun dari rakannya Marius dan Duguet dan selalu menyediakannya sendiri. Dengan kematian koki terkenal, rahsia resipi beliau hilang. Dia tidak menganggap perlu untuk menyebarkannya kepada siapa pun. Dan tidak lama kemudian Pertapaan itu sendiri berpindah dari Marius menjadi milik pembuat perabot Polikarpov, tukang ikan Mochalov, pelayan Dmitriev dan saudagar Yudin, yang mengatur perkongsian Olivier. Institusi ini dikenali sebagai "Pertapaan Besar". Orang awam di tempat penginapan juga telah berubah. Golongan bangsawan, pemilik tanah besar yang sebelumnya menjadi pemilik penginapan, setelah reformasi tahun 1861, dengan cepat memakan wang tebusan mereka dan menjadi miskin. "Orang Rusia baru" pada zaman itu berpindah ke "Pertapaan" - pedagang kaya dan intelektual yang makmur, doktor, peguam, dan wartawan yang berjaya yang menggigit reformasi Alexander III (termasuk Gilyarovsky yang terkenal, yang berulang kali menyebut " Pertapaan ”dalam artikelnya) ... Penonton ini dapat mengalihkan sebahagian besar wang yang berakhir di tangan pemilik tanah yang tiba-tiba kehilangan tanah mereka ke dalam poket mereka. Permintaan mereka lebih sederhana, dan selera mereka lebih kasar.Tetapi mereka juga ingin merasakan Olivier yang terkenal, yang berpose sebagai bangsawan, pada hakikatnya, sebagai sebahagian besar, penyangak biasa.

Walaupun rahsia salad asli hilang, semua ramuan utamanya telah diketahui. Sehingga penutupan pertapaan, salad bernama Olivier disajikan di sana, tetapi, menurut ulasan pengunjung yang masih mengingati Olivier yang sebenarnya, rasanya sama sekali berbeza. Terdapat banyak peniruan dan percubaan untuk menghasilkan semula hidangan yang terkenal. Tetapi semasa menyediakan hidangan, resipi itu sendiri tidak penting, tetapi teknologi penyediaannya, serta, mungkin, penggunaan beberapa bahan "rahsia". Jadi rahsia utama - pembinaan semula Olivier yang sebenarnya tidak dapat diselesaikan. Contohnya, dalam buku masakan "Culinary Art" untuk tahun 1899, resipi salad Olivier berikut diberikan: payudara dari tiga gris hazel rebus, 15 leher udang karang rebus, lima kentang rebus, satu gelas lanspik, lima timun acar, untuk rasa caper , zaitun, gherkin, minyak Provencal, tiga truffle. Semua ini dipotong kecil dan dicurahkan dengan banyak mayonis dan kicap.

Pemilik pertapaan baru di awal abad ke-20 menghasilkan semula resipi salad dengan sebaik mungkin. Versi Olivier ini termasuk: 2 grouse hazel, lidah sapi, kaviar tekan seperempat paun, salad segar setengah paun, udang karang 25 rebus, setengah tin acar, setengah tin cabul kacang kedelai, dua timun segar, seperempat paun caper, 5 telur rebus dan, tentu saja, sos mayonis. Namun, menurut ulasan orang yang masih ingat Olivier yang sebenarnya, rasanya masih berbeza. Perlu memberi penjelasan mengenai resipi ini: lanspeak adalah sejenis jeli yang terbuat dari kaki dan kepala sapi dengan banyak rempah. Soy-kabul adalah sejenis pedas, terkenal di masa yang jauh, kicap berasaskan kacang soya. Pikuli adalah acar (acar) sayur-sayuran kecil, sekurang-kurangnya timun yang sama.

Pada awal abad ke-20, aliran pemakan baru mengalir ke barisan pengunjung restoran, bahkan kurang menuntut, kurang canggih dan menuntut - pekedai, pelakon, penyair rakyat dan penulis pelbagai jenis, yang, walaupun bukan intelektual asal , bagaimanapun, ingin kelihatan bangsawan yang sama (seperti yang mereka fahami). Sudah tentu, mereka tidak akan mempertahankan kehormatan mereka dengan pistol atau pedang di tangan, tetapi mereka bahkan tidak bodoh untuk makan "dengan cara bangsawan". Ini menyimpulkan peringkat pertama, pra-revolusi dalam sejarah hidangan yang indah ini.

Pada tahun 1917, Pertapaan ditutup. Perang Dunia dan dua revolusi Rusia yang dinobatkannya hampir menghancurkan kedua-dua koki Perancis dan penikmat seni mereka di Moscow. Grouse with partridges menjadi berbahaya bukan hanya untuk makan, tetapi juga untuk menyebutnya, kerana pemakan yang cerewet dapat dianggap borjuasi dan hanya memasuki pintu masuk terdekat. Nampaknya bukan hanya rahsia Monsieur Olivier yang hilang tanpa harapan, tetapi gagasan tentang hidangan seperti itu, asing bagi masyarakat baru yang muncul dalam siksaan (dalam arti harfiah kata), ditakdirkan untuk dilupakan.

Tetapi DEB gembira datang. Hermitage membuka semula pintunya, tetapi penonton di dalamnya sudah sama sekali berbeza - gelombang penjahat yang tiba-tiba menjadi kaya, tetapi yang menjadi kaya bukan pada pertumbuhan ekonomi yang pesat, bukan pada populariti peribadi mereka, bukan atas bakat mereka, tetapi pada kelaparan dan merosakkan. Bahkan bekas pedagang dan pelakon tanpa akar, dibandingkan dengan mereka, kelihatan seperti golongan bangsawan sejati (Ngomong-ngomong, inilah penonton yang diingat oleh datuk dan nenek kita dengan nostalgia, yakin bahawa mereka menjumpai golongan bangsawan yang sebenarnya pada masa muda mereka). Salad Olivier telah muncul kembali di menu. Tetapi dia memiliki sedikit persamaan walaupun dengan yang sebelum revolusi. Pertapaan Napman tidak bertahan lama, dan pada tahun 1923 juga ditutup, dan Rumah Petani dibuka di premisnya. Ia memiliki ruang makan di menu tanpa salad sama sekali. Kini terdapat di rumah 14 di Petrovsky Boulevard, di sudut Neglinnaya Street, sebuah rumah penerbitan dan teater terletak.Namun, dalam masyarakat baru, Soviet, struktur yang akhirnya terbentuk menjelang akhir dua puluhan, muncul elit barunya sendiri, yang juga memerlukan sifatnya yang baru, walaupun berdasarkan pada sesuatu yang berasal dari masa lalu. Termasuk masakan. Banyak yang masih mengingati kegemilangan restoran lama Moscow, St. Petersburg, Nizhny Novgorod, Rostov, Odessa.

Olivier-Stolichny baru (aka Moscow, aka Daging, aka Summer)

Pada awal tahun tiga puluhan, Ivan Mikhailovich Ivanov mengingati Olivier yang pernah terkenal, koki restoran Moscow, yang, menurutnya, bertugas di masa mudanya sebagai magang untuk Olivier sendiri. Dia kemudian menjadi ibu bapa sebenar salad Olivier yang kita kenal. Pada zaman Soviet, restoran Moskva hampir menjadi rumah tamu rasmi, sejenis cawangan Kremlin untuk orang terpenting di negeri ini. Dan, bukan kebetulan bahawa di dalamnya seni kuliner Soviet mencapai kemuncaknya. Ivanov mengganti pengacau hazel yang tidak terkawal secara ideologi dengan ayam pekerja petani, membuang semua jenis sampah yang tidak dapat difahami seperti caper dan acar, dan memanggil ciptaannya - salad "Modal"... Lebih-lebih lagi, para gourmet yang secara ajaib bertahan dari zaman borjuasi, yang memakan Olivier yang sebenarnya, diduga bahkan yakin akan identiti sempurna dari cita rasa versi lama dan baru. Tetapi mari kita tinggalkan di hati nurani mereka. Rahsia New Olivier-Stolichny (aka Moscow, aka Meat, aka Summer), Chef Ivanov cukup sederhana dan terdiri daripada persamaan ketat bahagian berat komponen penyusunnya: daging ayam, kentang, jeruk acar (atau timun), telur rebus. Kacang hijau dimasukkan ke dalam separuh daripada sisa bahan. Daging ketam kalengan ditambahkan dan semuanya dicurahkan dengan mayonis. Salad siap. Resipi tidak boleh mengandungi krim masam, wortel atau bawang.

Salad moden Olivier
Di wilayah Union yang luas di tempat-tempat umum Katering, dalam kerangka demokratisasi umum masyarakat, hidangan segera mulai lebih demokratik. Komponen utama di Stolichnoye adalah kentang, yang secara aktif diperkenalkan pada masa itu dan menggantikan pelbagai bijirin dalam makanan orang Soviet. Bahkan tidak ada selera hazel, tetapi ayam, mulai diganti dengan ham, daging rebus, dan kemudian mereka benar-benar mencapai titik logik kebodohan, dengan tegas menolak daging semula jadi yang memihak kepada sosis doktor rata-rata tertentu. Acar acar halus telah berubah menjadi acar vulgar. Salad "Moscow", "Modal", "salad Rusia", "Daging", salad sayuran dengan daging, salad sayur dengan hazel grouse, salad sayuran dengan daging dan hazel grouse, semuanya adalah jenis restoran rakan kami - "Olivier". Baik Olivier sendiri maupun Ivanov tidak pernah merebus wortel dalam resipi Olivier. Terdapat legenda tentang bagaimana ia muncul dalam beberapa resipi: pada tahun tiga puluhan, di restoran Rumah Penulis Moscow, menurut kesaksian penyair Mikhail Svetlov, seorang koki tempatan yang berakal, dan bukannya kepiting mahal, yang diandalkan oleh resipi, mula meletakkan wortel cincang halus, dengan harapan tuan pena yang mabuk tidak dapat membezakan serutan wortel merah dari kepingan kepiting yang koyak. Sudah tentu, pemimpin progresif pisau dan sudu di seluruh negara dengan cepat mengambil inisiatif ini dan mengeluarkan kepiting dari salad rakyat, menjadi cukup rasmi untuk memotong wortel ke dalamnya.

Pada tahun empat puluhan, segera setelah berakhirnya Perang Dunia Kedua, setelah mentaliti liberal dibawa pulang dari Eropah oleh tentera yang kembali dari Eropah, mengunjungi restoran menjadi perkara biasa bagi penonton yang sangat luas. Semua orang mahu hidup dan menikmati kehidupan bukan suatu hari nanti, tetapi di sini dan sekarang. Ketika itulah makanan ringan yang berjaya dan murah memulakan serangan kemenangan baru di restoran Soviet.

Dan pada tahun lima puluhan, "Stolichny" tegas mengambil posisi terkemuka di dapur restoran, mendorong vinaigrette Rusia yang kekal ke tempat kedua di meja perayaan.Salad menjadi terkenal di semua lapisan orang Rusia (harus dijelaskan - itu adalah orang Rusia, dan bukan seluruh Soviet) orang pada 60-70-an abad ke-20. Ketika itulah dia meninggalkan dapur restoran dan menetap di ruang komunal. Sebelum itu, "Olivier", tentu saja, terkenal, tetapi penonton peminat jauh lebih sempit - terutamanya golongan intelektual dan pihak bertanggungjawab serta pekerja Soviet yang gemar menghabiskan masa lapang di restoran. Selama bertahun-tahun ini, orang akhirnya mula hidup dalam kemakmuran yang lebih besar. Mereka mempunyai keinginan, dan yang paling penting, ada peluang untuk memelbagaikan menu mereka, walaupun hanya untuk sementara waktu sahaja.

Dalam tempoh mencairkan Khrushchev yang tiba-tiba, salad begitu popular sehingga, seperti biasa, para pemimpin ingin memimpin gerakan popular di sini dan memimpin barisan rapat pemakan Soviet di belakang mereka, mencipta nama setia "Soviet" untuk kegemaran semua orang pinggan. Betapa indahnya - pada malam Tahun Baru semua orang Soviet makan salad Soviet dan membasuhnya dengan sampanye Soviet! Kacak! Dan dikekalkan secara ideologi. Tetapi yang teratas, bersama dengan salad lama yang baru, yang mereka namakan dalam menu kantin institusi pentadbiran, berjalan dengan cara mereka sendiri, dan salad itu tetap berada di fikiran orang ramai di bawah label luar negara yang dibanggakan - "Olivier". ... ...

Dan sekarang - rahsia utama hidangan ini - monster Perancis Olivier tidak pernah mencipta salad asli kami Olivier! ... ... ... Bagaimana begitu !? Ya, hanya pada zaman Soviet, nama hidangan yang terkenal di Rusia petani digantikan dengan yang indah, asing, terkenal. Olivier kami tidak lebih daripada penyediaan salad untuk okroshka (kentang, ramuan, bawang, daging, telur, timun), yang mereka sering makan tanpa menyebarkan kvass, tetapi hanya menuangkan krim masam. Bukan untuk apa-apa bahawa banyak orang masih lebih suka menuangkan Olivier kami bukan dengan mayonis, tetapi dengan krim masam! Inilah sebabnya, mengejutkan bagi banyak orang, perbezaan antara Olivier moden dan yang "nyata". Dan seluruh dunia memakan kita, dan bukan saladnya, Monsieur Olivier, yang keliru masih memberikan kepadanya penghormatan atas penemuannya. Pada masa yang sama, masih berusaha meyakinkan kami bahawa kami sedang memakan sejenis hidangan plebeian dari hidangan yang terkenal. Sangat menarik bahawa mereka yang mencuba membuat Olivier mengikut resipi "nyata" itu sangat kecewa dengan seleranya - tidak sama, tidak asli! Membosankan. Sampai hari ini, restoran Rusia asing diduga berfungsi sebagai Olivier yang sebenar, tetapi, menurut ulasan rakan senegara kita yang telah merasakan hidangan bangsawan ini, ini sama sekali bukan Olivier yang kita sukai dan ketahui. Lebih teruk. (Di sini, omong-omong, adalah contoh lain pengaruh pakar masakan Perancis terhadap masakan Rusia, yang secara tidak langsung mengesahkan apa yang telah dikatakan: makanan pembuka utama Rusia dari bit, yang dikenali di Rusia sejak zaman pra-Petrine, kami tiba-tiba mula memanggil perkataan Perancis vinaigrette, dari perkataan Perancis yang bermaksud cuka, dan dikira juga sebagai hidangan Perancis. Pada masa yang sama, di Perancis sendiri hidangan ini disebut salad de russ. Adalah baik bahawa kita tidak mempunyai pakar masakan Perancis dengan nama Vinaigrette agar sesuai dengan penemuan salad ini.) Secara umum, ini adalah dua hidangan yang sama sekali berbeza, Olivier dan Olivier kami, yang disatukan dalam fikiran kita secara keseluruhan dengan kehendak suatu peristiwa bersejarah - keinginan intelektual Soviet kita sendiri sekurang-kurangnya lebih dekat dengan intelektual lama Rusia itu. Sekurang-kurangnya makan perkara yang sama. Oleh itu, seseorang menampal nama terkenal, baik sebagai jenaka atau serius, ke salad popular yang disesuaikan untuk masakan restoran oleh I.M. Ivanov. Atau mungkin hanya pada tahap tertentu, kata Olivier itu sendiri dikaitkan dengan orang-orang dengan kata salad, hidangan yang sama sekali tidak khas dari masakan asli Rusia dan digunakan terutamanya hanya dalam lingkungan bangsawan. Pada pertengahan abad ke-20, frasa salad Olivier, yang bersatu dalam fikiran kita, dibuat untuk makanan ringan Rusia semula jadi. asas untuk okroshka. Kelebihan hebat dari orang Perancis Olivier hanya disebabkan oleh fakta bahawa dia memperkenalkan hidangan jenis ini ke dalam masakan rakyat Rusia, memperkaya dengan konsep salad.Anda tidak akan mendapat resipi salad Olivier dalam rujukan masakan moden yang padat. Resipi Olivier yang sebenarnya tidak diketahui oleh siapa pun dan tidak seorang pun, secara formal, berhak memanggil nama ini sebagai hidangan yang tidak disediakan mengikut resipi yang sesuai. Penulis, setelah berehat di Bose, membawanya di sana resipi untuk membuat saladnya. Apa yang didakwa dipulihkan menggunakan ramuan yang diketahui, secara jelas, bukanlah salad Olivier tukang masak yang terkenal.

Tarikh luput Olivier
Selepas makan malam Tahun Baru, sering terdapat banyak makanan yang diberikan kepada para tetamu. Semasa membuat Olivier, anda perlu mempertimbangkan jangka hayatnya sehingga anda dapat menikmatinya pada keesokan harinya. Salad klasik khas, yang dimakan banyak orang untuk percutian, boleh berdiri di dalam peti sejuk sehingga 40 jam, dengan syarat bahannya tidak dibumbui dengan mayonis dan garam. Dalam keadaan lain, tidak digalakkan menjaga Olivier lebih dari lima hingga enam jam. Musim perasa tepat sebelum disajikan, atau tinggalkan sedikit tanpa sos di dalam peti sejuk untuk disajikan segar atau lambat.

Bolehkah saya membekukan salad
Sekiranya anda mahu mengekalkan Olivier lebih lama, anda boleh cuba membekukannya. Hanya salad yang belum dibumbui yang sesuai untuk pembekuan, jika tidak, semua bahan akan berubah menjadi jisim tanpa bentuk dan kehilangan rasa. Tidak digalakkan membekukan pembuka selera dengan timun segar. Caranya: masukkan bahan ke dalam beg, masukkan ke dalam peti sejuk. Kacau sekali-sekala (1-2 kali pada jam pertama pembekuan) sehingga komponen pinggan mangkuk tersebar. Bersihkan salad secara eksklusif di dalam peti sejuk, pindahkan ke petak sifar dari peti sejuk beku.

Bahan untuk bahagian makanan ringan yang betul (setiap hidangan):
empat puluh lima gram sosej doktor;
20 gram timun;
lima puluh gram kentang;
20 gram kacang tin;
1 biji telur ayam;
tiga puluh gram mayonis;
1/8 bahagian bawang sederhana;
lima gram pasli, dill;
garam secukup rasa.

Nikmati hidangan anda!
Pentadbir
Penyediaan salad

Olivier kami wujud dan berkembang pesat (namun, banyak yang mengisi salad dengan mayonis, yang membuatnya agak berkaitan dengan penciptaan orang Perancis). Jadi bagaimana semua orang mesti menyediakan salad kegemaran mereka dengan betul? Sebenarnya, ia sangat berbeza! Seperti mana-mana karya rakyat, Olivier kami mempunyai banyak pilihan dan nuansa dalam penyediaannya dan untuk mengatakan apa yang betul dan apa yang tidak akan salah, atau sekurang-kurangnya ia kontroversial. Perkara utama adalah bahawa ia akan menjadi lazat dan menyenangkan para tetamu
Apakah set produk yang patut digunakan semasa membuat Olivier.

Saya mencadangkan komposisi berikut: - 6 ubi kentang,
- 1 bawang sederhana,
- 2 timun acar sederhana,
- 1 epal manis sederhana,
- 100 gram dada ayam rebus,
- 100 gram ham,
- 1 tin kacang atau jagung dalam tin,
- 5 telur ayam yang dimasak dengan tajam,
- 1 tin kepiting kecil, sebagai pilihan terakhir, tongkat ketam,
- mayonis, garam, lada secukup rasa.

Sekarang mari kita memikirkan peraturan untuk menyediakan setiap produk secara berasingan.

Kentang: anda harus memilih ubi bersaiz sederhana dengan ukuran yang sama dengan kulit berwarna kuning atau merah - mereka kurang rebus. Ia mesti dimasak dalam sedikit air, sehingga menutupinya. Buangkan kentang yang belum dikupas ke dalam air masin yang sudah mendidih, dan agar kulitnya tidak pecah, mula-mula tusuk di beberapa tempat dengan garpu. Setelah air mendidih lagi, kurangkan hingga minimum, sehingga hanya mendidih sedikit, dan masak selama 20 minit. Kemudian toskan air dan biarkan kentang sejuk.
Ingat, dalam keadaan apa-apa campurkan makanan panas atau panas - rasa salad akan dimanjakan. Jangan masukkan makanan panas ke dalam peti sejuk, kerana ini akan mendorong pertumbuhan bakteria. Sejukkan pada suhu bilik.
Setelah kentang sejuk, potong menjadi kiub panjangnya kurang dari 1 sentimeter.Untuk kepuasan, anda boleh menggoreng sedikit kentang yang tidak dimasak dalam sejumlah besar minyak sayuran panas sehingga kerak ringan, tentu saja, setelah memotongnya menjadi kiub. Kemudian sejukkan dengan cara yang sama dan biarkan minyak mengalir, memegang saringan. Tetapi ini sudah menjadi penyimpangan dari zaman purba.

Kekacang rebus ayam dengan memasukkannya ke dalam air mendidih selama 40-45 minit, jangan sampai terlalu matang. Pada masa yang sama, ia juga harus direbus pada api minimum, mengurangkannya setelah air mendidih lagi. Kemudian sejukkan ayam, bakar daging, potong fillet dari payudara dan potong menjadi kiub.

Ham: apa sahaja yang akan dilakukan, tetapi merokok lebih baik. Potong ham dan ayam menjadi kepingan yang sedikit lebih kecil daripada kiub kentang.

Telur: masukkan air sejuk, tambahkan sedikit garam (yang tidak akan membiarkan putih telur bocor jika cengkerang pecah) dan, sehingga mendidih dan mengurangkan panas, masak selama kira-kira 10 minit. Kemudian masukkan ke dalam air sejuk, ubahnya beberapa kali, agar cengkerang dibersihkan dengan lebih baik. Ingat, jika telur direbus di atas api yang tinggi, putih menjadi keras dan kuning telur menjadi lebih lembut. Sekiranya perlahan - kuning telur menjadi tegap, dan putih menjadi longgar - yang paling sesuai dengan kita. Potong telur yang telah disejukkan menjadi kiub.

Timun: lebih baik mengambil acar daripada asin. Percayalah. Kupas, potong dadu dan biarkan lebihan cairan mengalir, tahan selama 5 minit dalam tong sampah.

Sebiji epal: (anda tidak boleh meletakkannya) memberikan salad yang istimewa dan berair. Kupas epal manis dan potong kiub kecil.

Tunduk: pastikan dimasukkan ke dalam salad. Tetapi tidak segar, tetapi acar. Untuk melakukan ini, potong kepala bawang segar menjadi kotak kecil dengan sisi kira-kira 4mm. Isi dengan cuka yang diencerkan dengan air dalam nisbah 1: 1 selama kira-kira 2-3 jam. Kemudian perah, keringkan dan masukkan salad. Ia akan kehilangan kepahitannya, tetapi akan memberikan rasa segar.

Kacang polong: Saya sarankan mengambil semua jagung kalengan yang sama, tetapi dari segi rasa.

Ketam: Bahannya adalah pilihan, tetapi diinginkan. Sekiranya kewangan mengizinkan, anda juga boleh menambah setengah balang kaviar merah, menggantikannya dengan ketam.

Apakah pakaian salad yang terbaik? Ramai orang lebih suka melakukannya dengan krim masam (saya adalah salah satunya). Tetapi masih ramai yang menggemari mayonis. Secara umum, inilah yang membuatnya berkaitan dengan Olivier yang asli. Dalam kes ini, lebih baik membuat mayonis sendiri, tanpa menyerah kepada industri makanan Rusia yang berangin. Mayonis harus disediakan seperti berikut: ambil 3 telur mentah (lebih disukai sangat segar), 3 sudu gula, setengah gelas minyak zaitun (lebih baik minyak zaitun), 3 sudu cuka, 1 sudu teh garam, setengah sudu teh mustard. Kami melepaskan tiga kuning telur (hanya kuning telur) ke dalam mangkuk, tambahkan satu sudu teh garam dan mula dipukul dengan pengadun. Lebih-lebih lagi, saya menarik perhatian anda pada kenyataan bahawa jika pengadun itu manual, mereka perlu didorong ke dalam mangkuk ke arah yang sama, dan tidak kacau-bilau atau dalam gambar lapan, jika tidak, campuran akan mengendap dan tidak akan subur. Pukul kuning ke dalam busa dan tuangkan perlahan-lahan tuangkan minyak zaitun sambil terus mengalahkan campuran. Kemudian tuangkan cuka sama perlahan dan kemudian masukkan gula. Di akhir, tambahkan mustard untuk keperangan
Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, anda pasti mempunyai mayonis yang indah.

Bahan-bahan yang disejukkan, dituangkan dengan mayonis, harus dicampur dengan lembut, tanpa semangat yang berlebihan, hanya beberapa gerakan, sambil berusaha untuk tidak menghancurkan kiub yang dipotong. Rasa dan kemudian masukkan sedikit garam dan lada, kacau sedikit lagi. Kemudian rendam salad selama beberapa jam di dalam peti sejuk, sehingga semua bahan saling tepu dengan aroma dan mayonis masing-masing. Dalam kes ini, beberapa komponen sedikit akan membiarkan jusnya, sementara yang lain, sebaliknya, akan menyerapnya. Kacau sedikit kali ketiga semasa menghidangkan salad. Semuanya. Salad siap.

Pilihan dari Internet)
Ksyushk @ -Plushk @
Tatyana, terima kasih kerana artikel yang menarik dan menyeluruh. Namun tidak semua orang, bahkan mereka yang berniaga restoran, mengetahui fakta ini.
Tatyana, mengenai ramuan - adakah ini pilihan peribadi anda? Hanya tertanya.
Saya mempunyai percubaan, saya cuba memasak salad mengikut resipi asli dengan ketam, tanpa hazel grouse, walaupun dengan ayam, tetapi dengan zaitun dan caper. Ia tidak berjaya. Dia bukan milik kita.
Bagi saya, nampaknya ia berlaku secara sejarah, Olivier, Stolichny dan Moskovsky adalah salad yang serupa, tetapi dengan beberapa perbezaan.
Olivier - salad dengan sosej. Sebagai seorang kanak-kanak, Doktor. Sekarang saya melakukannya dengan ham dan hanya merokok. Jadi lebih sedap dan lebih menarik.
Stolichny - dengan ayam, ayam itik atau ayam belanda lebih jarang.
Moscow sudah menjadi daging lembu atau bahasa.
Jika tidak, mereka sangat serupa: kentang, telur, bawang (biasanya hijau), timun acar, kacang polong dan wortel di Stolichnoye.
Ini adalah salad rakyat kami. Meriah, sejak kecil. Dari itu, mungkin, dan dikasihi seperti itu, tidak kira apa jua mereka.
Pentadbir
Petikan: Ksyushk @ -Plushk @
Tatyana, mengenai ramuan - adakah ini pilihan peribadi anda? Hanya tertanya.

Ksyusha, terima kasih!

Tidak, ini adalah pilihan dari Internet, dari laman web. Tetapi saya ingin menandatangani bahawa ini bukan karya saya, dan ternyata .... Terima kasih, sekarang saya akan menambah Koleksi ini telah lama disimpan di komputer saya, dikumpulkan dalam beberapa bahagian.

Dan secara umum, hari ini "Olivier kami" disiapkan mengikut prinsip pilihan peribadi dan "dari apa yang ada", biarlah, salad masih enak, buatan sendiri, kegemaran anda
Ksyushk @ -Plushk @
Tatyana, mengapa saya bertanya mengenai ramuannya. Sebiji epal. Ibu tidak pernah memasukkannya ke dalam salad. Ayah adalah seorang konservatif besar dan baginya anda memerlukan lalat secara berasingan, potongan kecil secara berasingan. Tangan yang sama tidak akan pernah mencapai sebiji epal di Olivier. Saya mahu menyuntik. Sebab itu saya berminat. Apa yang anda masak, saya akan makan dengan senang hati. Semua milik anda sedap untuk saya. Jadi menjadi menarik, adakah anda meletakkan sebiji epal?
Pentadbir
Ksyusha, Saya pasti meletakkan sebiji epal di Olivier, ia membakar rasa bahan segar dalam salad, memberikan rasa masam.

Sekiranya kita bercakap mengenai resipi saya Olivier, maka ini adalah:
- kentang
- timun segar (atau segar + kalengan)
- dada daging rebus (atau payudara + ham)
- telur rebus
- epal manis dan masam hijau (saya masukkan sedikit, hanya untuk melepaskan rasa, beri sedikit aroma dan masam epal)
- Bawang hijau
- kacang hijau
- mayonis (dan kerana saya hampir tidak pernah memilikinya, saya menggunakan yogurt)
Saya tidak menghormati dan tidak meletakkan wortel ke dalam salad
Saya memotong semua bahan menjadi kiub kecil supaya struktur salad lebih gebu. Sekiranya anda menggosok semua atau sebahagian bahan pada parutan, sama seperti anda mendapat "kelengkungan" dalam salad, bubur sayur, dan saya tidak menyukainya dan kadang-kadang anda tidak dapat membezakan semua komponen salad dengan segera, apa yang harus dimakan., dan anda dapat melihat setiap bahagian yang masuk ke dalam mulut anda, warna dan warna apa itu ... dan kemudian anda merasakan "borong runcit" ini di mulut anda ... oh, babble, ini tidak lagi " sayur cincang ", ini salad sayur

Sebenarnya, saya tidak suka salad pedas, tidak terlalu masin, oleh itu saya memilih ramuan untuk diri saya sendiri
Sekiranya citarasa anda berbeza, cuba tambahkan sepotong epal ke "baldi" salad anda dan nilaikan rasanya. Ini tidak memerlukan apa-apa, keluarga akan menerima "salad mereka" sepenuhnya.

Saya juga menambah sebiji epal pada ikan herring di bawah mantel bulu, ia juga memberi rasa senang pada salad

===============================

Baiklah, itu sahaja - saya menulis, saya menimbulkan masalah untuk diri sendiri, saya mahukan salad. Saya semestinya sudah masak berhari-hari
Ksyushk @ -Plushk @
Petikan: Pentadbir
Saya mencipta masalah untuk diri sendiri, saya mahukan salad
Saya tidak akan memberitahu saya sendiri. Saya mahu makan, kejam. Dan di sini sangat sedap tentang sebiji epal di Olivier. Saya akan berjalan dalam perjalanan pulang dan membeli epal hijau, saya rasa. Saya juga akan menjadikan diri saya semangkuk Olivier.
Terima kasih atas jawapan terperinci.
Pentadbir

Ksyusha, untuk kesihatan anda!
Masak dan bawa ke sini, banggakan rasa

Kami mempunyai cuaca bodoh, dengan hujan, dan sejuk, brrrrr, tetapi tidak ada kentang di rumah esok mereka mengumumkan +20, yang bermaksud akan ada kentang dan timun di rumah
Sekiranya doktor tidak melakukan sesuatu kepada saya suatu hari ini, pasti ada salad - saya akan membawa anda untuk membanggakan
Ksyushk @ -Plushk @
Tatyana, diperlukan
Ksyushk @ -Plushk @
Tatyana, bahkan tidak satu tahun pun berlalu sejak saya datang bersama Olivier.Yang pertama hampir "klasik", atau lebih tepatnya ia akan dikatakan menurut Lazerson, dengan daging lembu, kacang polong dan wortel (video itu muncul di tempat Ilya Isaakovich memasak Olivier - versi lelaki)
Sejarah salad Olivier (kaedah penyediaan dan resipi)

Pilihan kedua adalah fantasi dengan tema Olivier: dengan ham ayam, udang, jagung dan epal.
Sejarah salad Olivier (kaedah penyediaan dan resipi)

Sedap dalam semua kes. Olivier merekah dari perut.
Pentadbir

Ksyushabetapa cantiknya anda di avatar anda, saya sangat benar

Saladnya sangat baik, bagus!
Dan saya sudah merebus semuanya, tetapi saya makan semuanya secara bergantian kerana lapar, keadaan tidak memungkinkan saya mendekati salad
Saya masih berharap dapat mengejar akhir minggu, saya benar-benar mahukan salad penuh
Ksyushk @ -Plushk @
Tatyana, terima kasih. Dan saya sangat menginginkan Olivier sehingga tidak tertahankan.

Petikan: Pentadbir
betapa cantiknya anda di avatar anda,
Terima kasih banyak, sudut baik.
Pentadbir

Di sini, dan versi salad saya "Olivier" - yang dijanjikan


Salad moden "Olivier" (aka "Moscow", aka "Stolichny", aka "Fantasi sendiri") (Pentadbir)

Sejarah salad Olivier (kaedah penyediaan dan resipi)
Korsika
Petikan: Pentadbir
Koleksi ini telah lama disimpan di komputer saya, dikumpulkan dalam beberapa bahagian.
"Bagaimana salad Olivier telah berubah selama 150 tahun: resipi dan pilihan."
Olga dan Pavel Syutkin, sejarawan masakan Rusia, pengarang buku "Sejarah Masakan Rusia" dan "Sejarah Masakan Soviet".

🔗

Semua resipi

© Mcooker: resipi terbaik.

Peta Laman

Kami menasihati anda untuk membaca:

Pemilihan dan operasi pembuat roti