Sejarah salad Olivier (kaedah penyediaan dan resipi)Bertentangan dengan kepercayaan popular, salad Olivier moden tidak ada kaitan dengan apa yang diciptakan oleh chef Perancis, Lucien Olivier. Kecuali, mungkin, namanya sendiri. Pada abad ke-19 di Moscow, di sudut Grachevskaya Street dan Tsvetnoy Boulevard, fasad Trubnaya Square adalah rumah Vnukov tiga tingkat, di dua tingkat atas di mana terdapat kedai kelas kedua "Crimea", di mana penonton yang paling terkenal berjalan - dari penembak tajam kad dan gigolo hingga peniaga miskin dan mengunjungi wilayah. Ruang bawah tanah bangunan itu dihuni oleh kedai suram "Neraka", di mana samseng Moscow yang paling terdesak pada masa itu merayakan perbuatan gelap mereka. Di seberang bangunan yang suram ini terdapat gurun yang luas milik beberapa saudara Popov. Pada awal 60-an abad ke-19, orang Perancis Olivier memperoleh seluruh tanah gurun ini dari salah seorang saudara Popov, yang dia temui secara tidak sengaja - kedua-duanya membeli tembakau bergamot, yang mana mereka adalah pemburu yang hebat, di salah satu kedai yang berpenduduk padat di gurun dan pemilik tanah berpendapatan khas yang tidak menghantar.
Olivier pada masa ini sudah terkenal, dia menyediakan makanan yang enak atas pesanan di kediaman pelanggan kaya dan berjaya menghasilkan modal kecil. Olivier dibina di atas tanah kosong, setelah merobohkan kedai dan penginapan kecil, sebuah istana kerakusan, sebuah kedai "Hermitage", di mana semuanya berada dalam gaya Perancis. Di "Pertapaan" seseorang dapat merasakan hidangan yang sama yang sebelumnya hanya disajikan di rumah-rumah bangsawan. Penginapan ini menghidangkan kaviar dan buah dalam pasu es yang besar, diukir dalam bentuk istana dongeng dan pelbagai haiwan yang hebat. Pertapaan segera menjadi tempat kegemaran para bangsawan. Sebenarnya, kedai ini, menurut konsep moden kami, adalah restoran kelas atas untuk golongan elit. Institusi ini mempekerjakan seratus orang, 32 daripadanya adalah koki. Setelah makan malam yang indah di Hermitage, dianggap sangat bergaya untuk menunggang pemandu sembrono untuk makan malam di Yar, di mana terdapat sapi dingin "gaya gypsy" yang disiapkan dengan cara yang istimewa dan dengarkan paduan suara Sokolovsky Gypsy. Ngomong-ngomong, perkataan Hermitage tidak ada kaitan dengan rumah agam tsarist St. Petersburg. Dalam bahasa Perancis yang bergaya pada waktu itu, "Pertapaan" berarti sudut terpencil, tempat tinggal pertapa. Selalunya pemilik secara bergurau memanggil rumah negara, ladang, asrama rekreasi dengan cara itu (dengan analogi dengan bagaimana kita sekarang memanggil dachas hacienda).
Pada mulanya, Pertapaan ini dikendalikan oleh tiga orang rakan senegara: Olivier bertanggungjawab terhadap pengurusan umum, Marius melayani tetamu yang paling penting, dan dapur diketuai oleh chef Paris terkenal Dughet. Tidak lama kemudian, "Hermitage" yang sudah sangat terkenal mendapat kemasyhuran yang lebih besar di kalangan gourmets berkat salad hebat Monsieur Olivier, yang dibezakan oleh rasanya yang halus. Dan hidangan ini dicipta, seseorang mungkin mengatakan, secara kebetulan, tanpa banyak usaha dari genius masakan masa depan. Dalam masakan Perancis pada masa itu, ramuan salad, biasanya, tidak dicampurkan - ramuannya disusun dengan indah di atas pinggan atau diletakkan di atas lapisan. (Secara umum, masakan Perancis hingga awal abad ke-19 kurang enak untuk makanan ringan dan banyak pakar masakan Perancis menarik tepat dari tradisi gastronomi Rusia. Sekurang-kurangnya, misalnya, pesanan Rusia menyajikan hidangan - pertama, kedua, ketiga .Di Eropah, adalah kebiasaan meletakkan semuanya di atas meja sekaligus, atau menukar pinggan mangkuk, terutama tanpa melihat pembahagian menjadi makanan utama, sekunder dan makanan ringan. Setiap pemakan makan apa dan bila jiwanya dikehendaki). Pada mulanya, Monsieur Olivier memperlakukan pelanggan dengan salad yang serupa, yang terdiri daripada produk yang disusun secara berasingan dan disebut permainan mayonis. Lebih-lebih lagi, Olivier hadir dengan sos khas untuk hidangan ini berdasarkan minyak zaitun, cuka dan kuning telur. Sos ini dinamakan oleh penemu Provençal.
Terdapat legenda tentang bagaimana sos ini diciptakan: Olivier memerintahkan salah seorang tukang masaknya untuk menyediakan sos mustard Perancis tradisional untuk salah satu hidangan, yang, bersama dengan mustard, termasuk mentega, cuka dan kuning telur rebus. Namun, secara tidak sengaja, atau memutuskan untuk menjimatkan masa, tukang masak itu menambahkan kuning mentah ke dalam campuran. Hasil karyanya mengagumkan pemiliknya - saus itu ternyata sangat subur dan mengejutkan rasanya. Setelah mengetahui sebab perubahan campuran yang pelik dan membuat si pemarah yang cuai memarahi pesanan, Olivier menyedari bahawa peluang itu membantunya membuat sos baru yang secara radikal dapat meningkatkan rasa hidangan apa pun. Lama kelamaan, hidangan mayonis itu sendiri hilang dari masakan Rusia, dan sos yang diciptakan untuknya tetap ada. Dan sekarang, dengan kata mayonis Provencal, kami bermaksud sos asli ini, dan bukan salad yang diciptakan oleh tukang masak Perancis.
Mayonis permainan disiapkan menggunakan teknologi yang agak rumit. Fillet hazel grouse dan partridge direbus. Jeli dibuat dari kuah di mana burung itu direbus. Sepotong ayam diletakkan di atas piring dengan saus mayonis, jeli dadu diletakkan di antara mereka, dan di tengah-tengah mereka menuangkan salad kentang dengan timun kecil acar, dengan kata lain, gherkins. Semua ini dihiasi dengan separuh telur rebus. Namun, yang mengejutkan dan, mungkin, kerana rasa tidak senang artis tukang masak, penikmat kecantikan Rusia, tidak mahu merasakan hidangan yang disajikan secara berlapis, seperti yang sepatutnya, mencampurkan segala-galanya ke dalam bubur dengan sudu dan makan bubur ini dengan senang hati. Namun, nampaknya Lucien Olivier tidak bodoh dan tidak cuba berenang melawan arus, meyakinkan tetamunya untuk makan seperti yang diharapkan. Dia memutuskan untuk mengikuti selera masyarakat tempatan dan segera mulai memotong semua ramuan mayonis menjadi kiub kecil dan mencampurkan semuanya sebelum disajikan, pada masa yang sama menambah beberapa komponen yang popular di kalangan pengunjung.
Oleh itu, Olivier sebenarnya menjadi penemu salad baru yang bertentangan dengan kehendaknya. Salad ini pada mulanya menjadi terkenal di kalangan masyarakat Moscow dengan nama Perancis, walaupun hampir tidak ada kaitan dengan masakan Perancis. Lebih-lebih lagi, di luar negara dia masih lebih kerap dipanggil Rusia. Lucien Olivier menyimpan kaedah yang tepat untuk menyediakan salad dengan yakin walaupun dari rakannya Marius dan Duguet dan selalu menyediakannya sendiri. Dengan kematian koki terkenal, rahsia resipi beliau hilang. Dia tidak menganggap perlu untuk menyebarkannya kepada siapa pun. Dan tidak lama kemudian Pertapaan itu sendiri berpindah dari Marius menjadi milik pembuat perabot Polikarpov, tukang ikan Mochalov, pelayan Dmitriev dan saudagar Yudin, yang mengatur perkongsian Olivier. Institusi ini dikenali sebagai "Pertapaan Besar". Orang awam di tempat penginapan juga telah berubah. Golongan bangsawan, pemilik tanah besar yang sebelumnya menjadi pemilik penginapan, setelah reformasi tahun 1861, dengan cepat memakan wang tebusan mereka dan menjadi miskin. "Orang Rusia baru" pada zaman itu berpindah ke "Pertapaan" - pedagang kaya dan intelektual yang makmur, doktor, peguam, dan wartawan yang berjaya yang menggigit reformasi Alexander III (termasuk Gilyarovsky yang terkenal, yang berulang kali menyebut " Pertapaan ”dalam artikelnya) ... Penonton ini dapat mengalihkan sebahagian besar wang yang berakhir di tangan pemilik tanah yang tiba-tiba kehilangan tanah mereka ke dalam poket mereka. Permintaan mereka lebih sederhana, dan selera mereka lebih kasar.Tetapi mereka juga ingin merasakan Olivier yang terkenal, yang berpose sebagai bangsawan, pada hakikatnya, sebagai sebahagian besar, penyangak biasa.
Walaupun rahsia salad asli hilang, semua ramuan utamanya telah diketahui. Sehingga penutupan pertapaan, salad bernama Olivier disajikan di sana, tetapi, menurut ulasan pengunjung yang masih mengingati Olivier yang sebenarnya, rasanya sama sekali berbeza. Terdapat banyak peniruan dan percubaan untuk menghasilkan semula hidangan yang terkenal. Tetapi semasa menyediakan hidangan, resipi itu sendiri tidak penting, tetapi teknologi penyediaannya, serta, mungkin, penggunaan beberapa bahan "rahsia". Jadi rahsia utama - pembinaan semula Olivier yang sebenarnya tidak dapat diselesaikan. Contohnya, dalam buku masakan "Culinary Art" untuk tahun 1899, resipi salad Olivier berikut diberikan: payudara dari tiga gris hazel rebus, 15 leher udang karang rebus, lima kentang rebus, satu gelas lanspik, lima timun acar, untuk rasa caper , zaitun, gherkin, minyak Provencal, tiga truffle. Semua ini dipotong kecil dan dicurahkan dengan banyak mayonis dan kicap.
Pemilik pertapaan baru di awal abad ke-20 menghasilkan semula resipi salad dengan sebaik mungkin. Versi Olivier ini termasuk: 2 grouse hazel, lidah sapi, kaviar tekan seperempat paun, salad segar setengah paun, udang karang 25 rebus, setengah tin acar, setengah tin cabul kacang kedelai, dua timun segar, seperempat paun caper, 5 telur rebus dan, tentu saja, sos mayonis. Namun, menurut ulasan orang yang masih ingat Olivier yang sebenarnya, rasanya masih berbeza. Perlu memberi penjelasan mengenai resipi ini: lanspeak adalah sejenis jeli yang terbuat dari kaki dan kepala sapi dengan banyak rempah. Soy-kabul adalah sejenis pedas, terkenal di masa yang jauh, kicap berasaskan kacang soya. Pikuli adalah acar (acar) sayur-sayuran kecil, sekurang-kurangnya timun yang sama.
Pada awal abad ke-20, aliran pemakan baru mengalir ke barisan pengunjung restoran, bahkan kurang menuntut, kurang canggih dan menuntut - pekedai, pelakon, penyair rakyat dan penulis pelbagai jenis, yang, walaupun bukan intelektual asal , bagaimanapun, ingin kelihatan bangsawan yang sama (seperti yang mereka fahami). Sudah tentu, mereka tidak akan mempertahankan kehormatan mereka dengan pistol atau pedang di tangan, tetapi mereka bahkan tidak bodoh untuk makan "dengan cara bangsawan". Ini menyimpulkan peringkat pertama, pra-revolusi dalam sejarah hidangan yang indah ini.
Pada tahun 1917, Pertapaan ditutup. Perang Dunia dan dua revolusi Rusia yang dinobatkannya hampir menghancurkan kedua-dua koki Perancis dan penikmat seni mereka di Moscow. Grouse with partridges menjadi berbahaya bukan hanya untuk makan, tetapi juga untuk menyebutnya, kerana pemakan yang cerewet dapat dianggap borjuasi dan hanya memasuki pintu masuk terdekat. Nampaknya bukan hanya rahsia Monsieur Olivier yang hilang tanpa harapan, tetapi gagasan tentang hidangan seperti itu, asing bagi masyarakat baru yang muncul dalam siksaan (dalam arti harfiah kata), ditakdirkan untuk dilupakan.
Tetapi DEB gembira datang. Hermitage membuka semula pintunya, tetapi penonton di dalamnya sudah sama sekali berbeza - gelombang penjahat yang tiba-tiba menjadi kaya, tetapi yang menjadi kaya bukan pada pertumbuhan ekonomi yang pesat, bukan pada populariti peribadi mereka, bukan atas bakat mereka, tetapi pada kelaparan dan merosakkan. Bahkan bekas pedagang dan pelakon tanpa akar, dibandingkan dengan mereka, kelihatan seperti golongan bangsawan sejati (Ngomong-ngomong, inilah penonton yang diingat oleh datuk dan nenek kita dengan nostalgia, yakin bahawa mereka menjumpai golongan bangsawan yang sebenarnya pada masa muda mereka). Salad Olivier telah muncul kembali di menu. Tetapi dia memiliki sedikit persamaan walaupun dengan yang sebelum revolusi. Pertapaan Napman tidak bertahan lama, dan pada tahun 1923 juga ditutup, dan Rumah Petani dibuka di premisnya. Ia memiliki ruang makan di menu tanpa salad sama sekali. Kini terdapat di rumah 14 di Petrovsky Boulevard, di sudut Neglinnaya Street, sebuah rumah penerbitan dan teater terletak.Namun, dalam masyarakat baru, Soviet, struktur yang akhirnya terbentuk menjelang akhir dua puluhan, muncul elit barunya sendiri, yang juga memerlukan sifatnya yang baru, walaupun berdasarkan pada sesuatu yang berasal dari masa lalu. Termasuk masakan. Banyak yang masih mengingati kegemilangan restoran lama Moscow, St. Petersburg, Nizhny Novgorod, Rostov, Odessa.
Olivier-Stolichny baru (aka Moscow, aka Daging, aka Summer)Pada awal tahun tiga puluhan, Ivan Mikhailovich Ivanov mengingati Olivier yang pernah terkenal, koki restoran Moscow, yang, menurutnya, bertugas di masa mudanya sebagai magang untuk Olivier sendiri. Dia kemudian menjadi ibu bapa sebenar salad Olivier yang kita kenal. Pada zaman Soviet, restoran Moskva hampir menjadi rumah tamu rasmi, sejenis cawangan Kremlin untuk orang terpenting di negeri ini. Dan, bukan kebetulan bahawa di dalamnya seni kuliner Soviet mencapai kemuncaknya. Ivanov mengganti pengacau hazel yang tidak terkawal secara ideologi dengan ayam pekerja petani, membuang semua jenis sampah yang tidak dapat difahami seperti caper dan acar, dan memanggil ciptaannya -
salad "Modal"... Lebih-lebih lagi, para gourmet yang secara ajaib bertahan dari zaman borjuasi, yang memakan Olivier yang sebenarnya, diduga bahkan yakin akan identiti sempurna dari cita rasa versi lama dan baru. Tetapi mari kita tinggalkan di hati nurani mereka.
Rahsia New Olivier-Stolichny (aka Moscow, aka Meat, aka Summer), Chef Ivanov cukup sederhana dan
terdiri daripada persamaan ketat bahagian berat komponen penyusunnya: daging ayam, kentang, jeruk acar (atau timun), telur rebus. Kacang hijau dimasukkan ke dalam separuh daripada sisa bahan. Daging ketam kalengan ditambahkan dan semuanya dicurahkan dengan mayonis. Salad siap. Resipi tidak boleh mengandungi krim masam, wortel atau bawang.Salad moden OlivierDi wilayah Union yang luas di tempat-tempat umum Katering, dalam kerangka demokratisasi umum masyarakat, hidangan segera mulai lebih demokratik. Komponen utama di Stolichnoye adalah kentang, yang secara aktif diperkenalkan pada masa itu dan menggantikan pelbagai bijirin dalam makanan orang Soviet. Bahkan tidak ada selera hazel, tetapi ayam, mulai diganti dengan ham, daging rebus, dan kemudian mereka benar-benar mencapai titik logik kebodohan, dengan tegas menolak daging semula jadi yang memihak kepada sosis doktor rata-rata tertentu. Acar acar halus telah berubah menjadi acar vulgar. Salad "Moscow", "Modal", "salad Rusia", "Daging", salad sayuran dengan daging, salad sayur dengan hazel grouse, salad sayuran dengan daging dan hazel grouse, semuanya adalah jenis restoran rakan kami - "Olivier". Baik Olivier sendiri maupun Ivanov tidak pernah merebus wortel dalam resipi Olivier. Terdapat legenda tentang bagaimana ia muncul dalam beberapa resipi: pada tahun tiga puluhan, di restoran Rumah Penulis Moscow, menurut kesaksian penyair Mikhail Svetlov, seorang koki tempatan yang berakal, dan bukannya kepiting mahal, yang diandalkan oleh resipi, mula meletakkan wortel cincang halus, dengan harapan tuan pena yang mabuk tidak dapat membezakan serutan wortel merah dari kepingan kepiting yang koyak. Sudah tentu, pemimpin progresif pisau dan sudu di seluruh negara dengan cepat mengambil inisiatif ini dan mengeluarkan kepiting dari salad rakyat, menjadi cukup rasmi untuk memotong wortel ke dalamnya.
Pada tahun empat puluhan, segera setelah berakhirnya Perang Dunia Kedua, setelah mentaliti liberal dibawa pulang dari Eropah oleh tentera yang kembali dari Eropah, mengunjungi restoran menjadi perkara biasa bagi penonton yang sangat luas. Semua orang mahu hidup dan menikmati kehidupan bukan suatu hari nanti, tetapi di sini dan sekarang. Ketika itulah makanan ringan yang berjaya dan murah memulakan serangan kemenangan baru di restoran Soviet.
Dan pada tahun lima puluhan, "Stolichny" tegas mengambil posisi terkemuka di dapur restoran, mendorong vinaigrette Rusia yang kekal ke tempat kedua di meja perayaan.Salad menjadi terkenal di semua lapisan orang Rusia (harus dijelaskan - itu adalah orang Rusia, dan bukan seluruh Soviet) orang pada 60-70-an abad ke-20. Ketika itulah dia meninggalkan dapur restoran dan menetap di ruang komunal. Sebelum itu, "Olivier", tentu saja, terkenal, tetapi penonton peminat jauh lebih sempit - terutamanya golongan intelektual dan pihak bertanggungjawab serta pekerja Soviet yang gemar menghabiskan masa lapang di restoran. Selama bertahun-tahun ini, orang akhirnya mula hidup dalam kemakmuran yang lebih besar. Mereka mempunyai keinginan, dan yang paling penting, ada peluang untuk memelbagaikan menu mereka, walaupun hanya untuk sementara waktu sahaja.
Dalam tempoh mencairkan Khrushchev yang tiba-tiba, salad begitu popular sehingga, seperti biasa, para pemimpin ingin memimpin gerakan popular di sini dan memimpin barisan rapat pemakan Soviet di belakang mereka, mencipta nama setia "Soviet" untuk kegemaran semua orang pinggan. Betapa indahnya - pada malam Tahun Baru semua orang Soviet makan salad Soviet dan membasuhnya dengan sampanye Soviet! Kacak! Dan dikekalkan secara ideologi. Tetapi yang teratas, bersama dengan salad lama yang baru, yang mereka namakan dalam menu kantin institusi pentadbiran, berjalan dengan cara mereka sendiri, dan salad itu tetap berada di fikiran orang ramai di bawah label luar negara yang dibanggakan - "Olivier". ... ...
Dan sekarang - rahsia utama hidangan ini - monster Perancis Olivier tidak pernah mencipta salad asli kami Olivier! ... ... ... Bagaimana begitu !? Ya, hanya pada zaman Soviet, nama hidangan yang terkenal di Rusia petani digantikan dengan yang indah, asing, terkenal. Olivier kami tidak lebih daripada penyediaan salad untuk okroshka (kentang, ramuan, bawang, daging, telur, timun), yang mereka sering makan tanpa menyebarkan kvass, tetapi hanya menuangkan krim masam. Bukan untuk apa-apa bahawa banyak orang masih lebih suka menuangkan Olivier kami bukan dengan mayonis, tetapi dengan krim masam! Inilah sebabnya, mengejutkan bagi banyak orang, perbezaan antara Olivier moden dan yang "nyata". Dan seluruh dunia memakan kita, dan bukan saladnya, Monsieur Olivier, yang keliru masih memberikan kepadanya penghormatan atas penemuannya. Pada masa yang sama, masih berusaha meyakinkan kami bahawa kami sedang memakan sejenis hidangan plebeian dari hidangan yang terkenal. Sangat menarik bahawa mereka yang mencuba membuat Olivier mengikut resipi "nyata" itu sangat kecewa dengan seleranya - tidak sama, tidak asli! Membosankan. Sampai hari ini, restoran Rusia asing diduga berfungsi sebagai Olivier yang sebenar, tetapi, menurut ulasan rakan senegara kita yang telah merasakan hidangan bangsawan ini, ini sama sekali bukan Olivier yang kita sukai dan ketahui. Lebih teruk. (Di sini, omong-omong, adalah contoh lain pengaruh pakar masakan Perancis terhadap masakan Rusia, yang secara tidak langsung mengesahkan apa yang telah dikatakan: makanan pembuka utama Rusia dari bit, yang dikenali di Rusia sejak zaman pra-Petrine, kami tiba-tiba mula memanggil perkataan Perancis vinaigrette, dari perkataan Perancis yang bermaksud cuka, dan dikira juga sebagai hidangan Perancis. Pada masa yang sama, di Perancis sendiri hidangan ini disebut salad de russ. Adalah baik bahawa kita tidak mempunyai pakar masakan Perancis dengan nama Vinaigrette agar sesuai dengan penemuan salad ini.) Secara umum, ini adalah dua hidangan yang sama sekali berbeza, Olivier dan Olivier kami, yang disatukan dalam fikiran kita secara keseluruhan dengan kehendak suatu peristiwa bersejarah - keinginan intelektual Soviet kita sendiri sekurang-kurangnya lebih dekat dengan intelektual lama Rusia itu. Sekurang-kurangnya makan perkara yang sama. Oleh itu, seseorang menampal nama terkenal, baik sebagai jenaka atau serius, ke salad popular yang disesuaikan untuk masakan restoran oleh I.M. Ivanov. Atau mungkin hanya pada tahap tertentu, kata Olivier itu sendiri dikaitkan dengan orang-orang dengan kata salad, hidangan yang sama sekali tidak khas dari masakan asli Rusia dan digunakan terutamanya hanya dalam lingkungan bangsawan. Pada pertengahan abad ke-20, frasa salad Olivier, yang bersatu dalam fikiran kita, dibuat untuk makanan ringan Rusia semula jadi. asas untuk okroshka. Kelebihan hebat dari orang Perancis Olivier hanya disebabkan oleh fakta bahawa dia memperkenalkan hidangan jenis ini ke dalam masakan rakyat Rusia, memperkaya dengan konsep salad.Anda tidak akan mendapat resipi salad Olivier dalam rujukan masakan moden yang padat. Resipi Olivier yang sebenarnya tidak diketahui oleh siapa pun dan tidak seorang pun, secara formal, berhak memanggil nama ini sebagai hidangan yang tidak disediakan mengikut resipi yang sesuai. Penulis, setelah berehat di Bose, membawanya di sana resipi untuk membuat saladnya. Apa yang didakwa dipulihkan menggunakan ramuan yang diketahui, secara jelas, bukanlah salad Olivier tukang masak yang terkenal.
Tarikh luput Olivier Selepas makan malam Tahun Baru, sering terdapat banyak makanan yang diberikan kepada para tetamu. Semasa membuat Olivier, anda perlu mempertimbangkan jangka hayatnya sehingga anda dapat menikmatinya pada keesokan harinya. Salad klasik khas, yang dimakan banyak orang untuk percutian, boleh berdiri di dalam peti sejuk sehingga 40 jam, dengan syarat bahannya tidak dibumbui dengan mayonis dan garam. Dalam keadaan lain, tidak digalakkan menjaga Olivier lebih dari lima hingga enam jam. Musim perasa tepat sebelum disajikan, atau tinggalkan sedikit tanpa sos di dalam peti sejuk untuk disajikan segar atau lambat.
Bolehkah saya membekukan salad Sekiranya anda mahu mengekalkan Olivier lebih lama, anda boleh cuba membekukannya. Hanya salad yang belum dibumbui yang sesuai untuk pembekuan, jika tidak, semua bahan akan berubah menjadi jisim tanpa bentuk dan kehilangan rasa. Tidak digalakkan membekukan pembuka selera dengan timun segar. Caranya: masukkan bahan ke dalam beg, masukkan ke dalam peti sejuk. Kacau sekali-sekala (1-2 kali pada jam pertama pembekuan) sehingga komponen pinggan mangkuk tersebar. Bersihkan salad secara eksklusif di dalam peti sejuk, pindahkan ke petak sifar dari peti sejuk beku.
Bahan untuk bahagian makanan ringan yang betul (setiap hidangan):
empat puluh lima gram sosej doktor;
20 gram timun;
lima puluh gram kentang;
20 gram kacang tin;
1 biji telur ayam;
tiga puluh gram mayonis;
1/8 bahagian bawang sederhana;
lima gram pasli, dill;
garam secukup rasa.
Nikmati hidangan anda!