Helo! Sudah lama saya tidak berada di sini ...
Pada baris pertama, Captain Obvious ingin mengatakan bahawa analog lengkap dari multicooker kami kini mengeluarkan TEFAL.
Ya, ini adalah generasi baru dengan loceng dan wisel bluetooth, tetapi kehadiran atau ketiadaan bluetooth tidak mempengaruhi rasa sup dan masa memasak bahu domba.
Oleh itu, cari di Internet untuk gabungan kata-kata "TEFAL Cook4me" - banyak resipi dan video. Malah, KMK, lebih daripada pada zaman Mulinex.
Kedua, selepas penggunaan selama 4 tahun setiap hari (soba dengan keju kotej pada waktu pagi pada minggu bekerja sangat menyumbang kepada pemeliharaan keseimbangan BZHU yang menyokong penurunan berat badan, dan pada hujung minggu - pelbagai jenis barang yang membuatnya perlu perhatikan keseimbangan penurunan berat badan BZHU) pengekod mula gagal (sinonim - valcoder; apa yang kita putar dan apa yang kita klik "OK"). Ia kelihatan seperti ini: anda memutarnya, dan ia bertindak balas secara terhambat. Langkau klik. Kesabaran (selama enam bulan ...) akhirnya berakhir, dan saya membongkar, membersihkan, memasang peranti. Dan sekarang semuanya berfungsi "seperti dari kedai" lagi. Tetapi, tentu saja, disarankan untuk tidak membersihkan pengekod, tetapi menggantinya.Harga barang dari 120 hingga 240 rubel (bergantung kepada kerakusan penjual. Harga borong Digi-Key $ 1.28. "Satu setengah dolar, Karl! Satu setengah dolar!").
Tidak ada tanda pada bahagian itu, tetapi berdasarkan penampilan, dimensi dan struktur dalaman, bahagian ini dibuat oleh BOURNS, jenis pengekod PEC12R-4120F-S0012
anda juga boleh menggunakan PEC12R-3120F-S0012.
Sekiranya pengekod anda mula rosak, lebih baik anda membeli / memesan yang baru terlebih dahulu. Sementara kesabaran anda habis, dia akan tiba.
JANGAN BERHATI-HATI untuk mengakses tombol melalui "wajah" makhluk asing kita - wajah perak, panel depan dan tombol kenop boleh dilepaskan HANYA dari bahagian dalam.
Saya tidak akan membuat laporan gambar [semuanya], semuanya semudah oren. Mana-mana suri rumah yang mempunyai besi pematerian (lebih baik untuk 40 watt), pemutar skru Phillips (No. 1, tetapi No. 2 juga mungkin), pinset, swab kapas, tusuk gigi dan sedikit aseton dapat mengatasi tugas ini.
Dipercayai bahawa besi pematerian dilengkapi dengan solder, fluks (RMA-223, LTI-120, SKF, rosin hancur yang dilarutkan dalam alkohol, atau hanya rosin - disenaraikan mengikut urutan pilihan). Kehadiran jalinan untuk menyolder bahagian dari papan litar bercetak sangat dihargai - ini akan sangat memudahkan penyingkiran tombol untuk membersihkan / mengganti. Adalah baik jika mempunyai minyak silikon untuk melincirkan kenalan elektrik yang bergerak (anda boleh menyembur. Nah, anda melincirkan penutup getah pada tingkap plastik dengan silikon setiap musim bunga dan musim luruh?), Atau jeli petroleum teknikal (tetapi WD-40 sama sekali tidak sesuai! , vaseline kosmetik dengan minyak wangi akan pergi ...).
PETUNJUK # 1: Dalam proses pembongkaran, ambil gambar (sekurang-kurangnya di telefon anda). Sekiranya anda melepaskan penyambung secara tidak sengaja (malah Nekrasov menulis bahawa suri rumah di kampung-kampung di Rusia adalah OGO-GO!) - anda akan tahu dari mana asalnya dan dari mana ia harus dipatahkan kembali.
PETUNJUK # 2: Ambil sesuatu seperti dulang untuk membekukan ketulan ais dan pasangkan skru yang dilepaskan pada tahap pembongkaran yang berlainan ke dalam sel dulang itu dari kiri ke kanan sesuai dengan panggung - agar tidak membingungkan skru mana yang hendak disekat di mana semasa perhimpunan.
PETUNJUK # 3: Seorang suri rumah selalu dapat memanfaatkan pemilik rumah (atau bahkan liar) untuk bekerja, menjanjikan sesuatu yang enak dari multicooker yang diperbaiki. Sanjungan, pemerasan, dan bahkan (terutamanya jika suri rumah itu OGO-GO!) Ancaman langsung juga baik.
Tanggalkan kabel kuasa, lepaskan penerima kondensat, lepaskan mangkuk, tutup penutupnya.
Kami menyebarkan tuala di atas meja dan meletakkan "alien" kami di atasnya, dari bawah ke atas.
Kami membuka dan mengeluarkan satu skru yang kelihatan; dari sisi skru yang kita buka dan mengeluarkan bahagian bawah kisi - ia fleksibel, kita hanya menariknya "dengan kemas tetapi tegas" - ia akan membengkokkan dirinya di tempat yang sepatutnya.
Buka penutup dan lepaskan dua skru kecil yang memegang "palung" dengan PCB.
Kami membuka kedua skru besar yang memegang gelendong getah, mengeluarkannya bersama dengan sesendal.
"Palung" dengan papan litar bercetak boleh dibawa keluar dari bawah pinggir casing ke tengah dan ke atas.
Terdapat tiga penyambung di papan, putuskan sahaja sambungan yang besar berwarna putih. Tetapi lebih mudah - ketiga-tiganya. Ini adalah penyambung yang SANGAT tahan lama (jenis JST) dan, jika tidak ada kerosakan kilang semasa pemasangan, hanya tidak realistik untuk merosakkannya, walaupun anda hanya menarik wayar. Dan kami tidak menyentuh ketiga-tiga wayar kuasa (biru, merah dan hitam) di pinggir papan yang lain, kerana tidak mengganggu apa-apa.
Tarik bahagian bawah badan ke atas satu sentimeter satu setengah atau dua. Adalah lebih baik untuk meletakkan ibu jari anda di bahagian bawah logam, dan dengan jari anda yang selebihnya untuk menarik tepi casing ke atas.
Sekarang anda boleh mengeluarkan muka perak dan mengeluarkan kabel pita dengan penyambung putih yang besar.
Kami mengetepikan multicooker.
Letakkan muka perak di tuala - menghadap ke bawah.
Kami membuka dan mengeluarkan 7 skru, tanggalkan dan ketepikan panel yang dipegangnya.
Kami mengambil gambar, mengeluarkan kabel kabel dari klip pada casing, memindahkan penyambung besar dari papan ke sisi, meletakkan kabel di sebelah.
Kami mengeluarkan penyambung kecil di sisi yang sama.
Buka penutup dan lepaskan ketiga-tiga skru yang memegang sarung pengawal.
Kami mengeluarkan bekas plastik dengan alat kawalan, melewati kabel wayar yang jatuh ke suatu tempat dan penyambung ke lubang dari mana mereka keluar. Kami mengetepikan kes dengan pengawal.
Picit perlahan-lahan getah tweeter dengan pinset dari bawah ke atas (ini lebih baik daripada menarik dari atas!). Squeaker tergantung di wayar.
Buka penutup dan lepaskan dua skru yang memegang papan kenop.
Tarik perlahan-lahan papan dengan kenop, tarik batang keluar dari kenop "OK".
KAMU LAKUKAN!!! Papan dengan tombol berada di tangan anda.
Muka boleh diserahkan kepada ahli keluarga yang bersemangat untuk mencuci muka. Semasa anda menyolder, ia akan kering. Pada masa yang sama, disarankan untuk melepaskan kait dengan hati-hati, memisahkan panel depan dari sarung perak (dalam hal ini, pemegang "OK" akan dilepaskan begitu saja, dengan mudah, sebagai bonus) dan keluarkan "Batal butang.
Pateri tombol lama. Lubang di PCB besar; jika anda tidak menyimpan fluks, solder akan mudah terkumpul di braid dan kenop akan jatuh dari papan. Sekiranya ada - cari di internet untuk mendapatkan petunjuk mengenai cara menggunakan jalinan ("solder wick cara menggunakan").
Sekiranya tidak ada tombol baru, kami membongkar dan membersihkan yang lama:
- Dengan kapas yang dicelupkan dalam aseton, cuci fluks dari badan dan kenalan kenop agar tidak mengotorkan bahagian dalamnya,
- Bengkokkan 4 kaki dengan lembut memegang bahagian bawah;
- Pisahkan bahagian bawah;
- Kami sedikit membengkokkan kenalan fleksibel "ke bawah" ke arah kotak yang dikeluarkan. Kami dengan ketat membalut sedikit bulu kapas pada tusuk gigi, melembapkannya dalam aseton dan mengelap busur kenalan pada kenalan yang fleksibel;
- Kami sedikit membengkokkan kenalan yang fleksibel ke arah pusat (SELALU SEDIKIT!), Sehingga lengkungan kenalan mereka mula berjalan di sepanjang jejari kenalan tetap yang belum usang;
- Hanya jika terdapat gris baru !: (Gris ini diperlukan untuk mengurangkan keausan daripada geseran dan melawan pengoksidaan kenalan; jika tidak ada gris baru, tinggalkan yang lama, lebih baik daripada apa-apa ...): skru sedikit bulu kapas dengan ketat ke tusuk gigi dan keluarkan gris lama dari plat sentuh pegun pada penutup yang dikeluarkan; tukar bulu kapas pada tusuk gigi, lembapkannya dalam aseton dan lap plat lekap pegun; Kami membalut sedikit bulu kapas segar pada tusuk gigi dan menggunakan lapisan minyak yang sangat nipis pada kenalan yang tetap.
- Memasang tombol seperti dulu.
Kami memasangkan tombol ke papan.
Kami mencuci papan dengan aseton untuk membuang sisa fluks.
Kami mengumpulkan "alien" dalam susunan terbongkar. Semasa memasang sesendal getah, perhatikan - terdapat langkan pada plastik; penonjolan ini harus masuk ke dalam lubang di bushing.
Sebab kecacatan: kenalan fleksibel yang digergaji melalui lapisan kenalan tetap ke pangkal (jika mereka melepaskannya, mereka melihat bahawa tembaga bersinar di sana sini). Alangkah baiknya, tembaga juga mengalirkan arus, tetapi tepi yang digergaji menyebabkan "melantun" ketika pengekod putar diputar. Melantun adalah beberapa penutup / bukaan hubungan jangka pendek. Ini adalah perkara biasa; pantulan selalu terdapat dalam kumpulan hubungan mekanikal. Tetapi hanya di tepi kenalan, semasa membuka / menutup. Program pengawal ditulis untuk menekan (mengabaikan) lantunan ini. Dengan kehausan, pantulan berlaku secara berterusan, dengan pergerakan sentuhan apa pun. Dan pengawal, mengabaikan pantulan, juga mengabaikan tepi kenalan - iaitu, ia tidak dapat melihat isyarat berguna. Dalam proses penyekat, saya (dan anda, saya harap) memindahkan kenalan ke kawasan yang tidak dipakai. Tetapi lambat laun ia akan usang juga. Oleh itu, kenop itu mesti ditukar pada suatu masa nanti. PAKAIAN MEKANIKAL. Cukup mencuci-membersihkan-melumasi tombol yang dipasang di kilang tidak akan berfungsi.
Tiada kerosakan, yang biasanya ditunjukkan dalam blok elektronik dari masa ke masa (pengoksidaan trek, kapasitor elektrolit bengkak, dan lain-lain), tidak dijumpai di multicooker saya. Walaupun selama 4 setengah tahun, ia telah menjadi permulaan pagi yang tertunda hampir setiap petang.