Di sini, baca
Mengecas Bateri di iRobot Roomba
Selalunya, ketika melayari Internet, saya mendapati orang bertanya tentang mengapa pembersih vakum Roomba (alias Rumba) berkelakuan aneh dengan bateri yang baik. Untuk memahami di mana kaki tumbuh dari masalah yang sering berlaku, mari kita cuba pada tahap amatur untuk mengetahui bagaimana bateri mengisi di dalam pembersih vakum.
Katakan anda telah memasukkan bateri baru (atau lama) ke dalam pembersih vakum anda dan menyambungkan pengecas kepadanya (ke pembersih vakum). Perkara pertama yang dilakukan pembersih vakum adalah memeriksa sistemnya (kami tidak berminat dalam hal ini). Seterusnya, dia melihat berapakah voltan bateri yang dimasukkan. Sekiranya voltan lebih tinggi daripada 12 * volt, maka standard, pengecasan pantas bermula. Sekiranya voltan bateri berada di bawah 12 volt *, Roomba akan memulakan caj tetesan selama 18 * jam.
Sekiranya bateri terlalu habis (voltan <12V), ini bermakna ia telah disimpan dalam keadaan habis untuk waktu yang lama atau sesuatu yang tidak menyenangkan berlaku padanya. Oleh itu, pengisian yang lama dengan arus yang rendah harus menyebabkan pemulihan sel bateri yang "sakit". Adalah sangat penting untuk tidak mengganggu caj 18 jam *. Lagipun, jika anda memutuskan rumba daripada mengecas sesaat, kemudian menyambungkannya semula akan memulakan kitaran pengisian semula, iaitu memeriksa semua sistem, kemudian mengukur voltan pada bateri ... Dan sudah jelas lebih dari 12 volt (bagaimanapun, walaupun pengecasan dengan rendah hanya berlangsung selama beberapa minit, tidak menjadi masalah, pada minit pertama pengisian dikenakan dengan peningkatan voltan yang ketara pada bateri) dan Rumba akan memulakan kitaran pengisian standard. Iaitu arus tinggi (kira-kira 1250mA).
Nasihat: jika anda meletakkan rumba di dasar pengisian dan dilihat oleh indikator bahawa proses pengecasan 18 * jam telah dimulakan (penunjuk pengecasan berkedip sangat kerap), maka anda boleh mencuba segera mengeluarkan rumba dari cas dan menyambungkan palam pengecas ke rumba secara langsung. Ini dilakukan agar seseorang tidak "menendang" rumba dengan kakinya secara tidak sengaja dan mengganggu latihan "pemberi nyawa".
Sekiranya semuanya teratur dan voltan awal normal, maka cas dengan arus yang besar akan mengikut algoritma -dV.
Prinsip pengoperasian algoritma -dV dapat dipermudah seperti berikut: Telah diketahui bahawa setelah memasang bateri kosong untuk mengecas pada mulanya, voltan meningkat dengan sangat cepat. Kemudian pertumbuhan menjadi perlahan dan sebahagian besar prosesnya, voltan pada bateri naik secara perlahan. Tetapi lebih dekat dengan akhir pengisian (iaitu, lebih dekat dengan ketepuan bateri), voltan mula bertambah jauh lebih cepat, kemudian pertumbuhannya perlahan, berhenti sepenuhnya dan voltan mula jatuh. Puncak "percepatan pertumbuhan voltan-penstabilan-penurunan" inilah yang ditangkap oleh algoritma. Tetapi kenyataannya adalah bahawa pada masa ini, kecekapan pengecasan cepat jatuh dan tenaga yang sebelumnya digunakan untuk mengecas bateri kini mulai berubah menjadi panas dan bateri cepat memanas. Kemudian -dV - algoritma menghentikan sepenuhnya bekalan arus pengecasan ke bateri, membolehkannya menyejuk hingga 34 * darjah (atau maksimum 2 jam), kemudian pengecas dihidupkan semula, tetapi dalam mod TRICKLE CHARGE - bahawa adalah, "tetesan cas" apabila caj dibekalkan dengan arus yang sangat rendah. Begitu kecil sehingga tidak terlalu panas bateri. Bateri menyejuk, voltan pada mereka turun dan ternyata bateri jauh dari 100% dicas. Pertama, kerana kenyataan bahawa suhu menurun. Kedua, kerana sebilangan sel bateri mungkin tidak mempunyai masa untuk mengecas sepenuhnya ... Dan pengisian titisan ini membolehkan anda perlahan-lahan mengisi cas bateri hingga 100%. Sekiranya kita menganggap bahawa, berikutan hasil pengecasan cepat, bateri 3.3Ah dicas sebanyak 70%, maka dengan mudah untuk mengira bahawa 70% dari 3300mAh adalah 2310mAh. Maka baki 990mAh akan "diisi semula" selama lebih dari 20 jam !!!! Bagaimanapun, caj tetesan berlaku dengan arus hanya 50mAh dan kecekapannya jauh lebih rendah daripada 100%.
Itulah sebabnya dipercayai bahawa rumba tidak boleh dikeluarkan dari tuduhan. Bagaimanapun, apabila penunjuk pengecasan berubah menjadi hijau, itu hanya bermaksud mod pengecasan pantas dihentikan, tetapi kemudian, setelah menyejukkan, pengecasan akan berterusan dalam mod pengecasan Trickle (tetesan cas) Dan walaupun bateri diisi 100% (dan ini boleh berlaku walaupun selepas tiga hari), masih tidak bernilai mengeluarkan Rumba dari cas kerana dua sebab:
Rumba, walaupun dimatikan, cukup memerlukan bateri. Bagaimanapun, banyak yang menulis bahawa Rumba yang dicas, dibiarkan semalaman tanpa pengisian, mungkin akan habis pada waktu pagi. Ini dibesar-besarkan, tetapi tidak jauh dari kebenaran.
Walaupun Rumba tidak menggunakan cas bateri, bateri itu sendiri mempunyai pelepasan sendiri. Maksudnya, dia sendiri sangat lambat, tetapi habis.
Dan sekarang, untuk mengimbangi 2 sebab ini, mari kita ingat: rumba harus selalu diisi. Sekiranya anda keluar dari rumah dan kerana alasan keselamatan kebakaran ingin memutuskan pengecas, maka disarankan untuk mengeluarkan bateri dari rumba untuk alasan pertama yang dijelaskan di atas.
Sekarang mari kita bincangkan fakta bahawa Rumba "terbiasa" dengan bateri. Artinya, ia mengumpulkan maklumat tentang berapa banyak ia dicas, berapa banyak ia dicas, mungkin menyimpan maklumat mengenai suhu bateri ... Maklumat ini tersembunyi di sebalik kerahsiaan, tetapi seseorang dapat membuat spekulasi.
Mari kembali ke awal artikel dan ingat bahawa kami memasukkan bateri baru ke Rumba. Atau lama. Mari kita membuang di Rumba maklumat mengenai berapa banyak dan berapa bateri ini yang dia cas dan habis. Untuk melakukan ini, dalam siri 400, anda perlu mengeluarkan bateri, tekan dan tahan butang POWER selama lebih dari 5 saat, lepaskan dan kemudian masukkan bateri. Semua sejarah caj yang lalu akan dipadamkan. Kami meletakkan rumba pada hari ketiga. Maklumat mengenai 3 hari diambil dari forum. Maklumat rasmi mengatakan "biarkan semalaman".Menurut pemerhatian peribadi saya, "pada waktu malam" mungkin tidak mencukupi. Saya cadangkan mengecas 24 jam penuh. Ini akan memberi kita caj 100% dalam 99% kes. Kemudian Runet memberitahu kita bahawa kita perlu mengeluarkan stesen pengisian automatik dari bilik (supaya pembersih vakum tidak datang untuk mengecas sendiri) dan hidupkan rumba untuk bekerja dengan butang MAX (iaitu, vakum sehingga bateri habis habis sepenuhnya). Sekiranya tidak ada butang MAX, tetapi ada butang DOCK, kemudian tekan. Rumba akan sia-sia mencari stesen pengecasan (yang sebelumnya kami sihir dikeluarkan) sehingga caj habis sepenuhnya. Pada masa yang sama ia hampa. Sekiranya tidak ada butang DOCK, maka hidupkan pembersih vakum berulang-ulang kali sehingga bateri habis sepenuhnya. Mengosongkan seberapa banyak bilik pada satu masa.
Setelah bateri benar-benar kosong, sambungkan semula plag pengecas ke galas dan isi semula sekurang-kurangnya 24 jam. Setelah melakukan prosedur ini beberapa kali, anda akan menggunakan Rumba dengan bateri ini. Dia akan tahu berapa banyak caj yang diharapkan daripadanya. Semasa, semasa operasi, hidupkan penunjuk kuning, dan apabila yang berwarna merah. Oleh itu. Kali pertama saya memberi bateri buatan sendiri kepada Rumba setelah diset semula, dia mengosongkan dengan penunjuk hijau sehingga ia mati. Maksudnya, hijau bersinar, bercahaya dan bam ... berkedip merah ke melodi empat nada yang menyedihkan. Itu sahaja, bateri mati, dan Rumba tidak menyangka ini. Selepas kitaran kedua, sebaliknya adalah: Rumba, dihidupkan segera setelah kitaran pengisian 24 jam, menunjukkan penunjuk kuning. Dan hanya selepas kitaran ketiga atau kelima, indikator mula berfungsi sebagaimana mestinya. Hijau pertama, kemudian kekuningan, kuning, oren, merah (ketika rumba masih mengosongkan dan di antara waktu mencari stesen pengecasan) dan hanya kemudian berkedip merah (apabila rumba tidak bergerak).
🔗
- cara mengecas bateri dengan betul
Baiklah
Bateri DIY untuk Rumba dengan tangan anda sendiri
Saya menjelajahi internet sejak sekian lama mencari resipi untuk membuat bateri rumba.
Biasanya lebih mudah bagi orang: mereka mempunyai bateri lama dan mati dan hanya perlu mengganti secara terpisah hanya yang mati atau semua sel. Dan anda tidak perlu bersusah payah memasang bateri di rumba ... untuk mencari termistor ...
Ia lebih sukar bagi saya. Saya memesan iRobot Roomba saya secara terpakai dan tanpa bateri sama sekali. Dan saya tidak mahu memesan bateri baru sehingga saya memeriksa prestasi pembersih vakum itu sendiri ... Dan anda tidak dapat memeriksa pembersih vakum tanpa bateri. Nah, anda mendapat idea.
Oleh itu, di pemborong tempatan, saya membeli 12 bateri AA dengan harga 2100mAh. Dan dia tidak menggunakan NiMh yang sederhana, tetapi yang disebut. AlwaysReady: bateri sendiri yang rendah. Mereka mengatakan bahawa mereka mempunyai daya tarikan yang lebih rendah, lebih banyak keupayaan untuk menahan arus cas tinggi, jangka hayat yang lebih lama ... dll.
Terdapat juga pilihan 2300mAh, tetapi harganya jauh lebih mahal (dan tidak seimbang). Dan ada juga desas-desus bahawa bateri yang lebih besar mempunyai penurunan voltan yang lebih tinggi di bawah beban berat.
Selanjutnya, di kedai alat ganti radio Engels, 2 kotak khas pengeluaran Rusia dibeli dengan harga 15 rubel. Saya tidak tahu apa yang disebut. Setiap kotak membolehkan anda memasukkan 6 bateri AA / akumulator ke dalamnya dan mendapatkan 7.2V untuk bateri atau 9V untuk bateri pada keluaran kotaknya.
T. mengenai. 2 kotak 7.2V masing-masing memberi kita hanya 14.4V yang kita perlukan (baik, ya ... bateri asal juga mempunyai 12 sel 1.2V).
Saya akan segera menerangkan fakta bahawa saya "membuang" kotak-kotak ini kerana tidak sesuai dan seorang rakan membawa saya dari Saratov dengan kualiti yang lebih baik, Cina untuk 25 rubel.
Setelah menyolder kotak secara berurutan, saya menyoldernya dengan wayar ke penyambung rumba itu sendiri, dan memasangnya di ruang bateri "ke dalam spacer" dengan memasukkan beberapa keping kadbod yang dibalut dengan pita elektrik.
Semua sihat. Bateri, apabila dicas dalam pengecas luaran, mendorong rumba dengan sempurna. Tetapi mereka secara tegas menolak untuk mengenakan bayaran di dalamnya. Sebaliknya, Roomba sendiri enggan "memberi makan" kepada mereka. Walaupun saya cuba menyambungkan pengecas ke rumba. Walaupun saya "memarkirnya" di stesen pengisian automatik ... Lampu "DOCKED" menyala pada pengisian automatik, dan lampu pengisian pada rumba tidak berkedip.Kemudian, di kedai alat ganti radio yang sama, termistor 10kΩ dibeli dan disolder antara kenalan negatif dan kontak sensor suhu rumba. Pengecasan dihidupkan! Saya tidak tahu: mungkin kerana sensor terma "tidak asli" dan ciri-cirinya sedikit berbeza dari yang diperlukan, atau mungkin kerana bateri jari jauh lebih kecil daripada yang asli, tetapi pada mulanya mereka memanaskan hingga sekitar 70 darjah Celsius semasa mengecas. Kemudian (mungkin kerana rumba sudah terbiasa dengan mereka?) Suhu maksimum menjadi kira-kira 60g, yang sudah dapat ditoleransi dan tidak banyak bau pita yang terbakar.
Sekiranya kita tidak mengambil 12, tetapi 24 bateri, dan meletakkannya selari 12, maka beban di dalamnya akan turun 2 kali, dan suhunya akan turun dengan ketara, tetapi sekarang saya tidak dapat mencari bateri yang sama persis di mana saja di Engels / Saratov menggandakan kapasiti bateri saya. Sekarang, setelah membayar kira-kira 1000 rubel untuk bateri boleh dicas semula buatan sendiri, saya mempunyai kapasiti 2100mAh dan kira-kira 45 minit kerja di linoleum baldu atau kira-kira 30 minit kerja di permaidani. Sekiranya anda menggandakan bilangan bateri, maka saya harap waktu proses dapat bertambah tiga kali ganda, kerana beban pada sel akan lebih sedikit dan penarikan di bawah beban juga akan berkurang. Jadi kesinambungan (dan penambahan foto) mengikuti.
🔗
- bateri boleh dibuat dengan tangan
Terdapat juga artikel mengenai peranti bateri kita, tetapi perkara utama di dalamnya adalah membiarkan pembersih vakum berfungsi sehingga habis sepenuhnya, jika tidak, bateri akan cepat rosak.